Raziskovalni projekt je (so)financiran s strani Javne agencije za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije

Raziskovalni projekt

Članica UL

Ekonomska fakulteta

Šifra

J5-1783

Naziv projekta

Okolju prijazno vedenje v turizmu

Obdobje

1. 7. 2019 – 30. 6. 2022

Letni obseg

1,06 FTE

Vodja

Ljubica Knežević Cvelbar

Veda

Družboslovne vede/Ekonomija

Sodelujoče RO

Univerza na Primorskem, Fakulteta za turistične študije Portorož- TURISTIKA

Vsebinski opis projekta

Okoljska trajnost je ključni izziv človeštva. Turizem je ena od dejavnosti, ki značilno prispeva k problemu okoljske trajnosti. Okoljevarstveni program Združenih narodov navaja, da: "Nenadzorovani konvencionalni razvoj turizma predstavlja potencialne nevarnosti za veliko naravnih območij po vsem svetu. Turizem povzroča ogromen pritisk na naravo, vpliva na erozijo tal, povečuje onesnaževanje, emisije nevarnih snovi v morje, izgubo naravnega habitata in povečuje nevarnosti požara v gozdovih.” Na primer potniške ladje na Karibih ustvarijo več kot 70.000 ton odpadkov letno. Razvoj turistične infrastrukture v nacionalnem parku Yosemite v ZDA je prav tako povzročil grozljivo onesnaženje okolja in celo izgubo zaščitenih vrst. Posledica razvoja je bil "tako debeli smog, da dolino Yosemite ni bilo mogoče videti iz letala". Če gremo na primer bližje domu, čiščenje ene same sobe v slovenskem hotelu s štirimi zvezdicami na dan zahteva 35 litrov vode, 1,5 kWh električne energije in 100 ml različnih kemijskih sredstev za čiščenje.

Izziv, ki se postavlja je tako na globalni kot tudi lokalni ravni najti učinkovite načine za zmanjševanje škode, ki jo okolju povzroča turistična dejavnost. Cilj tega raziskovalnega projekta je doseči spremembe v vzorcih vedenja več kot šest milijard turistov, ki vsako leto potujejo po vsem svetu in s tem doseči velike premike. Ti premiki so vezani na turista kot posameznika od tega, da najame električni avto namesto avtomobila na bencinski pogon, da izklopi klimatsko napravo v svoji hotelski sobi, ali pa da lahko poje vso hrano, ki jo je vzel v času samopostrežnega zajtrka na svoj krožnik. Vsi ti primeri sami sicer ne zmorejo ustvariti globalnih premikov. Spremembe se zgodijo lahko šele takrat, ko ena milijarda turistov spremeni svoje odločitve tisoč miljonkrat. Tovrstne kolektivne spremembe pa lahko naredijo značilne korake k ohranjanju našega okolja.

Izhodišče za ta projekt, so nedavne ugotovitve, objavljene v reviji Nature Climate Change o učinkovitosti okolju prijaznih označb pri spreminjanju vedenja posameznikov k okolju bolj prijaznem obnašanju. Študije, ki so bile izvedene v vsakdanjem življenju so pokazale, da so počitnice po definiciji popolno nasprotje vsakdanjega konteksta. Namen počitnic je veselje in užitek ter presenetljivo ne odgovorno vedenje v korist človeštva. Zato je v kontekstu turizma potrebno rigorozno raziskati legitimnost posploševanja rezultatov raziskav v okviru vsakdanjega življenja. To temeljni cilj predlaganega projekta. V projektu si zastavljamo dve ključni vprašanji: »Ali lahko okolju prijazne označbe stimulirajo okolju prijazno vedenje turistov?« in, če lahko »Kakšne so temeljne značilnosti najbolj učinkovitih označb v kontekstu turizma?«.

Za potrebe iskanja odgovorov na raziskovalni vprašanji bomo oblikovali vrsto različnih okolju prijaznih označb, ki bodo temeljile na generalnih teorijah človeškega vedenja ter na specifičnih teorijah, ki se nanašajo na okolju prijazno vedenje. Učinkovitost novo oblikovanih okolju prijaznih označb, bomo nato eksperimentalno preizkusili v številnih situacijah, ki se dogajajo v realnem življenju. Kot odvisne spremenljivke bomo merili dejansko porabo elektrike in vode v hotelskih sobah, šteli število porabljenih brisač, merili količino odpadne hrane ter število najetih električnih avtomobilov. Cilj je doseči vedenjske spremembe kot so zmanjšanje porabe vode, električne energije, brisač, odpadkov nezaužite hrane v hotelskih restavracijah in najema vozil na fosilna goriva.

Ugotovitve, ki izhajajo iz tega projekta bodo imele značilne teoretične dosežke. Z njimi lahko potrdimo ali izzovemo sedanje teorije in jih modificiramo za implementacijo v hedonično obarvanem kontekstu turizma. V kolikor se pokaže, da so okolju prijazne označbe v turizmu učinkovite bo dodana vrednost praktičnih implikacij visoka. Podjetjem bodo dostopne učinkovite intervencije za zmanjševanje negativnih vplivov turizma na okolje in njihovih operativnih stroškov. Sprejetje teh ukrepov bo takoj zmanjšalo okoljsko škodo turističnega gospodarstva v Sloveniji in izven njenih meja. Slovensko turistično gospodarstvo bo tako postalo konkurenčnejše in iskreno posvečeno trajnostnemu razvoju. Slovenija kot država pa bo utrjevala svoj položaj zelene države

Sestava projektne skupine

sicris.si

Faze projekta in njihova realizacija

Bibliografske reference

sicris.si

Na vrh strani