Digitalne inovacije v managementu in poslovanju: celovit pregled, večnivojski okvir in agenda za prihodnje raziskave

Avtorja:
- Dejan Uršič, Univerza v Ljubljani, Ekonomska fakulteta
- Tomaž Čater, Univerza v Ljubljani, Ekonomska fakulteta
Ključne besede:
digitalne inovacije | management | poslovanje | bibliometrična analiza | modeliranje tem
Kakšen je namen raziskave in kakšno raziskovalno vprašanje ste si zastavili?
Namen raziskave je bil celovito pregledati literaturo na tem področju in poskusiti smiselno združiti obravnavane teme v večnivojski okvir. Zastavili smo si naslednja tri raziskovalna vprašanja:
- Kakšna je intelektualna struktura raziskav digitalnih inovacij v revijah s področja upravljanja in poslovanja?
- Katere so trenutne in nastajajoče teme na tem področju?
- Kakšne raziskovalne možnosti se odpirajo za prihodnje proučevanje teh tem?
Katere so ključne ugotovitve vaše raziskave?
Digitalne inovacije pomembno vplivajo na poslovanje na več ravneh, kar je celostno zajeto v večnivojskem okviru Kontekstualni pogoji – Mehanizmi – Rezultati (angl. CMO). Ta okvir pojasnjuje, kako digitalne inovacije vplivajo na posameznike, organizacije in industrije. Na ravni posameznika digitalne inovacije prispevajo k izboljšanemu odločanju, večji učinkovitosti pri opravljanju nalog in sčasoma k boljši delovni uspešnosti. Prav tako lahko vodijo do sprememb v delovnih vlogah ter ustvarjanja novih zaposlitvenih priložnosti. Na ravni organizacije se kot najpogostejši učinki pojavljajo inovacije digitalnih izdelkov in storitev, ki omogočajo prilagajanje spreminjajočim se zahtevam strank ter izboljšujejo uspešnost in konkurenčnost.
Pomemben rezultat je tudi inovacija digitalnih poslovnih modelov, ki s pomočjo digitalnih tehnologij preoblikujejo načine ustvarjanja, zajemanja in dostave vrednosti, kar vodi v nove prihodkovne tokove in redefinicijo konkurenčnega položaja. Digitalne inovacije hkrati spodbujajo tudi organizacijske spremembe. Na ravni industrije pa vse večja razširjenost naročniških modelov spodbuja preoblikovanje tradicionalnih poslovnih modelov v digitalne platformne modele na ravni celotne panoge. Okvir CMO poudarja tudi medsebojno povezanost teh ravni, saj spremembe na eni ravni ali v enem elementu vplivajo na druge, kar omogoča globlje razumevanje kompleksnosti pojava digitalnih inovacij.
Kaj vas je v procesu raziskovanja presenetilo?
Opazili smo:
- pomanjkanje trdnih teoretičnih temeljev v mnogih obstoječih študijah na področju digitalnih inovacij,
- fragmentiranost in nepovezanost tem v literaturi, zaradi česar celostno razumevanje pojava digitalnih inovacij ostaja nerazvito,
- premik v teoretičnem poudarku od zgodnjih, pretežno tehnoloških perspektiv k teorijam, ki izpostavljajo vlogo znanja ter preplet socialnega in tehničnega konteksta, z vse večjim vplivom psihologije, sociologije in managementa,
- prisotnost konceptualne neusklajenosti in prekrivanja terminologije, kar ovira kumulativni razvoj znanja na področju.
Katerim ciljnim javnostim vaše ugotovitve koristijo in kako jih lahko uporabijo?
Poleg pomembnih prispevkov za akademske raziskovalce so ugotovitve te študije koristne tudi za managerje in oblikovalce politik, ki se soočajo z izzivi digitalnega sveta.
Kako menite, da bodo izsledki vaše raziskave vplivali na trajnostni razvoj?
Izsledki raziskave kažejo, da imajo digitalne inovacije pomemben potencialni vpliv na trajnostni razvoj, tako z vidika poslovne prakse kot oblikovanja politik. Ugotovitve poudarjajo, da lahko digitalne inovacije podpirajo cilje ESG (okoljski, družbeni, upravljavski) s spodbujanjem večje učinkovitosti, zmanjševanjem ogljičnega odtisa, krepitvijo preglednosti in odgovornosti ter razvojem krožnega gospodarstva. Hkrati opozarjajo na potrebo po raziskovanju morebitnih negativnih učinkov, kot je poraba energije, in vpliva na dobro počutje. Raziskava tako ponuja praktična priporočila za menedžerje in oblikovalce politik ter odpira ključne smeri za prihodnje raziskave o trajnostni vlogi digitalnih inovacij.
Cilji trajnostnega razvoja (SDGs), ki jih članek nagovarja:
- SDG 8 – dostojno delo in gospodarska rast
- SDG 9 – industrija, inovacije in infrastruktura
- SDG 12 – odgovorna poraba in proizvodnja,
- SDG 13 – podnebni ukrepi
Prispevek je objavljen v:
Journal of business research (ScienceDirect)
Vsebina prispevka je prosto dostopna na povezavi:
Digital innovation in management and business: a comprehensive review, multi-level framework, and future research agenda