Pregled dejavnikov vpliva na sodelovalno porabo v kontekstu porabnikov z dvojno vlogo
Avtorji:
- Agneszka Małecka, University of Economics in Katowice
- Maciej Mitręga, VSB - Technical University of Ostrava
- Gregor Pfajfar, Univerza v Ljubljani, Ekonomska fakulteta
Ključne besede:
sodelovalna poraba | zaupanje | trajnostni razvoj | skupnost | souporaba
Kakšen je namen raziskave in kakšno raziskovalno vprašanje ste si zastavili?
Namen raziskave je bil raziskati, zakaj ljudje, ki so hkrati uporabniki in ponudniki v sodelovalni porabi (npr. souporaba avtomobilov, stanovanj, dobrin), nadaljujejo s to obliko deljenja.
Zanimalo nas je predvsem, kateri dejavniki – od zaupanja, koristnosti do okoljskih motivov – najbolj vplivajo na njihovo pripravljenost ostati del teh praks.
Katere so ključne ugotovitve vaše raziskave?
Raziskava je pokazala, da imajo največjo težo pri nadaljevanju sodelovanja občutek osebne koristi in okoljske koristi, pa tudi zaupanje med ljudmi. Po drugi strani pa strah pred uničenjem lastnine pomembno zmanjšuje naklonjenost k sodelovanju. Ugotovljeno je bilo tudi, da imajo starejši porabniki močnejšo povezavo med pozitivnim odnosom in namero, da sodelujejo.
Kaj vas je v procesu raziskovanja presenetilo?
Presenetilo je dejstvo, da zaznana »koristnost za druge« (altruistični vidik) ni imela pomembnega vpliva na odločitev za sodelovanje. Ljudje so torej bolj vodeni s konkretnimi osebnimi in okoljskimi koristmi kot pa z željo po pomoči drugim.
Katerim ciljnim javnostim vaše ugotovitve koristijo in kako jih lahko uporabijo?
Ugotovitve so dragocene za podjetja, ki razvijajo platforme delitvene ekonomije, saj lahko bolje razumejo, kako graditi zaupanje in zmanjšati tveganja. Prav tako so pomembne za oblikovalce politik in občine, ki iščejo rešitve za trajnostna mesta, ter za porabnike, ki želijo pametneje in odgovorneje upravljati z viri.
Kako menite, da bodo izsledki vaše raziskave vplivali na trajnostni razvoj?
Rezultati raziskave kažejo, da lahko sodelovalna poraba bistveno prispeva k ciljem trajnostnega razvoja, saj spodbuja odgovorno porabo, zmanjšuje obremenitev okolja ter gradi zaupanje in nove oblike skupnostne povezanosti. To odpira priložnosti za trajnostne poslovne modele in življenjski slog prihodnosti.
Cilji trajnostnega razvoja (SDGs), ki jih članek nagovarja:
- SDG 11 – trajnostna mesta in skupnosti
- SDG 12 – odgovorna poraba in proizvodnja
- SDG 13 – podnebni ukrepi
Prispevek je objavljen v:
Journal of consumer behaviour (Wiley)
Vsebina prispevka je prosto dostopna na povezavi:
Revisiting antecedents to collaborative consumption in the context of dual role consumers