Vloga osebnostnih značilnosti podjetnikov in podjetniške samoučinkovitosti pri trajnostnem poslovanju MSP

Avtorici:
- Saša Malenković, Univerza v Ljubljani, Ekonomska fakulteta, doktorandka
- Alenka Slavec Gomezel, Univerza v Ljubljani, Ekonomska fakulteta
Ključne besede:
velikih pet osebnostnih značilnosti | podjetniška samoučinkovitost | osebnost | MSP (mikro, majhna in srednje velika podjetja) | trajnostne poslovne prakse
Kakšen je namen raziskave in kakšno raziskovalno vprašanje ste si zastavili?
Namen raziskave je bil preučiti, kako osebnostne značilnosti podjetnikov in njihova podjetniška samoučinkovitost vplivajo na njihovo nagnjenost k trajnostno poslovanju v majhnih in srednje velikih podjetjih. Raziskovalno vprašanje se je glasilo: Kako osebnostne značilnosti podjetnikov vplivajo na njihovo nagnjenost k trajnostnemu poslovanju ter ali v tem odnosu podjetniška samoučinkovitost deluje kot mediator?
Katere so ključne ugotovitve vaše raziskave?
Ugotovili smo, da sta vestnost in odprtost do izkušenj pozitivno povezavi z nagnjenostjo podjetnikov k trajnostnemu poslovanju. Poleg tega se je podjetniška samoučinkovitost pokazala kot mediator v odnosu med odprtostjo do izkušenj in ekstravertnostjo ter trajnostno naravnanostjo podjetnikov. Podjetniška samoučinkovitost je torej pomemben psihološki mehanizem, ki pojasnjuje, kako nekatere osebnostne značilnosti podjetnikov vplivajo na njihovo nagnjenostjo k trajnostnim poslovnim praksam.
Kaj vas je v procesu raziskovanja presenetilo?
Presenetilo nas je, da ekstravertnost in sprejemljivost, kljub predhodnim domnevam, nista bili statistično značilno povezani z nagnjenostjo k trajnostnemu poslovanju. Poleg tega je bila zanesljivost merjenja nevroticizma prenizka, zato smo to osebnostno značilnost izločili iz nadaljnje analize.
Katerim ciljnim javnostim vaše ugotovitve koristijo in kako jih lahko uporabijo?
Podjetniki lahko ugotovitve uporabijo tako, da z različnimi oblikami podpore (npr. izobraževanja, mentorstva, afirmacije) razvijajo lastnosti in prepričanja, ki pozitivno vplivajo na njihovo nagnjenost k trajnostnemu poslovanju. Raziskava pokaže, da osebnostne značilnosti in podjetniška samoučinkovitost vplivajo na trajnostno naravnanost, zato lahko ciljno delo na teh področjih poveča verjetnost za implementacijo trajnostnih poslovnih praks. Podporne institucije pa lahko te uvide uporabijo pri oblikovanju bolj prilagojenih programov za podjetnike.
Kako menite, da bodo izsledki vaše raziskave vplivali na trajnostni razvoj?
Raziskava opozarja, da trajnostnega razvoja ne spodbujajo le zunanji dejavniki, temveč tudi psihološke značilnosti podjetnikov. Z razumevanjem vloge osebnostnih lastnosti in podjetniške samoučinkovitosti lahko podporniki podjetništva oblikujejo bolj učinkovite pristope za spodbujanje trajnostne naravnanosti v MSP-jih. S tem raziskava prispeva k dolgoročno bolj trajnostno usmerjenemu podjetniškemu okolju.
Cilji trajnostnega razvoja (SDGs), ki jih članek nagovarja:
- SDG 8 – dostojno delo in gospodarska rast
- SDG 12 – odgovorna poraba in proizvodnja
- SDG 17 – partnerstva za doseganje ciljev
Prispevek je objavljen v:
Corporate social responsibility and environmental management (Wiley)
Vsebina prispevka je prosto dostopna na povezavi:
The role of personality traits and entrepreneurial self-efficacy in SME sustainability