
Digitalna preobrazba, industrija 4.0 in struktura slovenskega gospodarstva ter vpliv digitalizacije in uvajanja novih tehnologij na dolgoročno gospodarsko rast in vzdržnost javnih financ v Sloveniji
Raziskovalni projekt
Članica UL
Ekonomska fakulteta UL
Šifra
V5-2121
Naziv projekta
Digitalna preobrazba, industrija 4.0 in struktura slovenskega gospodarstva ter vpliv digitalizacije in uvajanja novih tehnologij na dolgoročno gospodarsko rast in vzdržnost javnih financ v Sloveniji
Obdobje financiranja
1. 9. 2021 - 28. 2. 2023
Vodja
Sodelujoče RO
Fakulteta za računalništvo in informatiko Univerze v Ljubljani
Vsebinski opis projekta
OPREDELITEV PROBLEMA. Projekt analizira stanje na področju digitalizacije v Sloveniji z vidika trenutne gospodarske strukture, prestrukturiranja, vpliva na dolgoročno rast produktivnosti in na gospodarsko rast ter vzdržnost javnih financ. Slovenija po razpoložljivih podatkih uvaja nove tehnologije, vendar pa so med uporabljenimi tehnologijami v ospredju enostavnejše in cenejše tehnologije, hkrati se tudi ne uporabljajo dovolj intenzivno glede na potenciale posameznih tehnologij. Uvajanje novih tehnologij je uspešno predvsem v nekaterih dejavnostih (npr. avtomobilska, kovinska, kemična, farmacevtska, elektro industrija), bolj uspešna so pri tem večja podjetja (tudi zaradi smiselnosti uvajanja novih tehnologij). Z vidika prihodnje rasti in konkurenčnosti je uvajanje novih tehnologij in komplementarno investiranje v kompetence (človeški kapital) ključni vir gospodarske rasti in rasti produktivnosti, zato je ključno, da slovenska podjetja pospešijo uvajanje novih tehnologij, drava pa te napore ustrezno podpre s politikami. Projekt bo prispeval k razumevanju dejanskega stanja na področju uporabe novih tehnologij in digitalizacije, razumevanju motivov in ovir ter oblikoval smernice za ukrepe ekonomske politike ter priporocil z vidika drave.
CILJI bolj natančno vsebujejo naslednje VSEBINSKE CILJE:
(1) analiza stanja na področju uvajanja novih tehnologij Industrije 4.0 in digitalizacije (tudi 5G) v Sloveniji (primerjalno glede na EU, kljucne izvozne panoge v primerjavi s konkurenco v EU in primerjalno analizo v Sloveniji (panoge in velikost),
(2) empirična analiza dejavnikov za uvajanje novih tehnologij in ovir,
(3) analiza vpliva uvajanja novih tehnologij in digitalizacije na uspešnost poslovanja podjetij s pomočjo empirične analize razpoložljivih mikro-podatkov iz uradnih podatkovnih baz (anket SURS) ter podatkov iz bilanc podjetij ter lastne ankete,
(4) analiza povezav med trgom dela ter uvajanjem novih tehnologij (pomanjaknje ustreznega kadra kot ovira uvajanju novih tehnologij, substitucija dela s tehnologijami),
(5) ocena učinkov uvajanja novih tehnologij na primerjalno produktivnost podjetij, panog, zaposlenost, dodano vrednost in place v panogah, povezavo z izvozno usmerjenostjo ter mednarodno konkurenčnostjo,
(6) analiza vpliva tehnologij na gospodarsko rast in dolgoročno stabilnost javnih financ.
Za potebe priprave omenjene analize bomo oblikovali usterezno METODOLOGIJO:
(1) identifikacija in uporaba ustreznih sekundarnih podatkovnih baz (SURS, Eurostat, OECD),
(2) pridobitev ustreznih mikropodatkov iz uradnih evidenc RS,
(3) razvoj lastnega metodološkega orodja z uporabo mešanih metod (vprašalnik in strukturirani intervju),
(4) analiza podatkov s pomocjo ustreznih statisticnih in ekonometricnih metod.
KONČNI REZULATI PROJEKTA bodo vsebovali:
(1) analizo stanja, pregled motivov, ovir, vpliva na produktivnost, gospodarsko rast ter vzdrnost javnih financ.
(2) Pripravljena bodo podatkovno-utemeljena priporočila za oblikovanje ukrepov ekonomske politike, ki se bodo dotikala razlicnih področij in bodo upoštevala kompleksnost problematike ter povezavo med področji (razvojne politike, politike izobraevanja, trga dela, socialni sistemi) ter
(3) priporočila za podjetja s priporočili za dravo, kako spodbujati podjetja k proaktivnemu prisotopu in uvajanju novih tehnologij.
PRISPEVKI K RAZVOJU ZNANOSTI in STROKE
Znanstveni prispevki so sledeči:
1) Celovita teoretična analiza determinant in posledic investicij v nove tehnologije na nivoju podjetja in izgradnja celovitega teoreticnega okvirja
2) Natancna empirična analiza, ki bo temeljila na mikro podatkih
Med pomeni za razvoj stroke lahko omenimo zlasti:
(1) Priprava empiričnih izračunov kot podlage za podatkovno-utemeljeno oblikovanje ukrepov, ki bodo pospešili uvajanje tehnologij.
(2) Povečevanje razumevanja o pomenu investicij v nove tehnologije za podjetja in njihov razvoj ter konkurencnost.
PRISPEVKI K RAZVOJU DRUŽBE. Projekt bo prispeval k razvoju družbe, in sicer s:
1. pospeševanjem gospodarskega razvoja, saj je uvajanje novih tehnologij ključno za pospešitev gospodarskega razvoja,
2. Drava bo lahko ustrezno naslovila povezane probleme, ki so predvsem povezani :
a. s trgom dela in morebitno tehnološko-pogojeno strukturno brezposelnostjo
b. z izzivi vseživljenjskega učenja
z ustrezno politika razvoja izobraževalnega sistema.
Sestava projektne skupine
Faze projekta in njihova realizacija
18-mesečno obdobje smo razdelili na četrtletja. Dejavnosti bodo razdeljene na štiri glavne dele: upravljanje, pridobivanje in analiza registrskih podatkov, ostala analiza oziroma raziskovanje in diseminacija. Raziskovalni del se deli na večje sklope. Najprej bomo pripravili teoreticno podlago (porocila P1 in P2). Sledi pridobivanje, priprava in analiza podatkov (P3-P5) s pomočjo Statističnega urada RS, ter zbiranje in analiza lastnih podatkov (P6-P10) na podlagi česar bomo pripravili intergirano poročilo (P10) ter predloge za oblikovalce ukrepov različnih politik ter managerje, ki jih bomo primerjali tudi z dobrimi praksami v drugih državah in ovrednotili glede na e dobljene rezultate in priporocila Sloveniji (P12 in P13). Diseminacija bo tekla ves čas in bo zaradi interakcije z deležniki tudi input za analizo zaradi pridobljenih povratnih informacij različnih deležnikoc, diseminacijska poročila pa bodo pripravljena na koncu (P14-P17).
Bibliografske reference
Poročila in ostale publikacije se bodo vnašale skladno z nastajanjem.
Raziskovalni projekt je (so)financiran s strani Javne agencije za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije ter Ministrstva za finance.